top of page

קדושת העינים

 (ליקוטים מהספר עין טובה מאת הרב לוגאסי)

 

מהחוברת "יהודי הוא בן מלך"

 

הַתּוֹרָה לֹא הִשְׁתַּנְתָה וְלֹא תִּשְׁתַּנֵה  וְעִנְיַן שְׁמִירַת הָעֵינָיִם הִנּוֹ הֲלָכָה וְלֹא חֻמְרָה וַחֲסִידוּת. וְאִם הָיִיתָ יוֹדֵע אֶת גֹּדֶל עִנְיַן "שְׁמִירַת הָעֵינָיִם",  הָיִיתָ מִתְפַּלֵּל קֹדֶם יְצִיאָתְךָ לָרְחוֹב, שֶׁה' יַצִּילְךָ מֵחֵטְא רְאִיַּת הַנָּשִׁים.

 

לוּ הָיוּ פְּצָצוֹת בָּרְחוֹב, הָיִיתָ מִתְפַּלֵּל.

עַל אַחַת כָּמָּהּ וְכַמָּה שֶׁצָּרִיךְ לִזְעֹק וּלְהִתְפַּלֵּל עַל הַפְּצָצוֹת הָרוּחַנִיוֹת הַמְסוֹבְבוֹת אֶת הַנְּשָׁמָה.

 

נֶאֱמַר במדבר טו:"ולא תָּתֻּרוּ אַחֲרי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם",

שֶׁלֹּא יִסְתַּכֵּל הָאָדָם בְּאֵשֶׁת אִישׁ וּבִשְׁאָר עֲרָיוֹת פֶּן יִנַקֵּשׁ בָּם.

 

השומר עיניו זוכה לזכור תלמודו

בָּא אָדָם אֶחָד לִגְדֹּל הַדּוֹר לִשְׁאֹל עֵצָה וּסְגוּלָה לְזִכָּרוֹן.  אָמַר לּוֹ הָרַב: הֲלֹא כָּתוּב "וְלֹא תָּתֻּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם  וּלְמַעַן תִזְכְּרוּ" -  לְמַעַן יִהְיֶה לָּכֶם כֹּחַ הַזִּכָּרוֹן.

 
סגולה לשפע רוחני וגשמי

חז"ל אָמְרוּ "כָּל הַרוֹאֶה דְבַר עֶרְוָה לְפָנָיו וְאֵינוֹ זַן אֶת עֵינָיו מִמֶּנוּ זוֹכֶה וְרֹאֶה פְּנֵי שְׁכִינָה", וְכֵיוָן שֶׁבְּרֶגַע זֶה נִמְשָׁךְ עָלָיו אוֹר הַשְׁכִינָה, מְסֻגָּל זְמָן זֶה לְבַקֵּשׁ בַּקָשׁוֹתָיו הַנִצְרַכִים לוֹ בְּעוֹד עֵינָיו לְמָטָּה וְגוֹבֵר עַל יִצְרוֹ. רֶגַע זֶה מְסֻגָּל לְקַבָּלַת כָּל בַּקָּשָׁה. וּסְגוּלָה זוֹ בְּדוּקָה וּמְנֻסָּה לְהַמְשַכַת שֶׁפַע רוּחָנִי אוֹ גַשְׁמִי.

 

השומר עיניו מלהביט בנשים זוכה לתואר "צדיק"

אִם יִצְרְךָ בּוֹעֵר בְּקִרְבְּךָ לְהִסְתַּכֵּל בְּנָּשִׁים, אוֹ לְהַגְבִּיהַ עֵינֵיךָ סְתָם, שׁע"י כָּךְ תּוּכַל לָבוֹא לְהִרְהוּר, חָס וְשָׁלוֹם, וְאַתָּה עוֹמֵד בָּנִיסָיוֹן, הוֹלֵךְ בְּעֵינַיִם מוּרָדוֹת לְמָטָּה וְשׁוֹמֵר עֵינֵיךָ בִּקְדוּשָׁה וּבְטָהֳרָהּ לְבַל תִכָּשֵׁל בַּחֵטְא הַנּוֹרָא שֶׁל "לֹא תָתֻרוּ" אָז בְּזוֹ הַשָּׁעָה וְהָרֶגַע אַתָה נִכְלָל בִּכְלָלָא דְצַדִיק יְסוֹד עוֹלָם  קָדוֹש וְטָהוֹר,

אָהוּב וְנֶחְמָד, גִבּוֹר חָיִל הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, דֻּגְמַת יוֹסֵף הַצַּדִיק. בַּרֶגַע הַזֶה נִשְׁמָתְךָ זוֹכָה וּמְקַבֶּלֶת פְּנֵי שְׁכִינָה, וְנַעֲשָׂה שִׂמְחָה וְחֶדְוָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת כְּפִי הַנִסָּיוֹן, ושְׁכִינַת כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרךְ שְׁמוֹ מִתְעַטֶרֶת בְּךָ ומְנַשֶּׁקֶת עֵינֵיךָ הַטְּהוֹרוֹת.

 

אִי אֶפְשָׁר

לְהִשָּׁמֵר וּלְהִתְגַּבֵּר עַל אֵשׁ יֵצֶר הָרְאִיָּה מִבְּלִי

לְהַפְעִיל אֵשׁ נֶגְדִּית, וְהִיא אֵשׁ הַתּוֹרָה.

 

נסיון קדושת העינים

אָדָם הָעוֹמֵד בְּנִיסְיוֹן קְדוּשַׁת הָעֵינַיִם, בִּפְרָט בְּדוֹר פָּרוּץ זֶה, נוֹתֵן כֹּח לְהַרְבֵּה מִיִשְׂרָאֵל לִשְׁמוֹר עֵינֵיהֶם. וְכֵן כְּפִי עֲמִידָתוֹ בְּנִסְיוֹן שְׁמִירָת עֵינָיו כָּךְ יִזְכֶּה לֶעָתִיד לֵהָנוֹת מֵאוֹרוֹ יִתְבָּרַךְ,

וְיִרְאֶה בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן.

 

אָמַר הקב"ה לִכְנֶסֶת יִשְֹרָאֶל:

"לִבַּבְתִּינִי בְּאַחַת מֵעֵינַיִךְ", אֲפִילוּ עַל יְדֵי פַּעַם אַחַת שֶׁתַעֲמוֹד בְּנִסַיוֹן חָזָק בּעֵינַיִם, תוּכַל לִזְכּוֹת לְמַדְרֵגַת קְדוּשָׁה גְדוֹלָה.

 

עַל כָּל רְאִיָּה וְהִסְתַכְּלוּת בִּפְּנֵי עָצְמָה מְקַבֵּל אָדָם תַגְמוּלוֹ הֵן לְטוֹב וְהֵן לְמוּטָב. וְתֵכֶף בְּהִסְתַּכְּלוֹ בְּמָקוֹם שֶׁאָסוּר אוֹ בִּדְמוּת אִשָּׁה זָרָה נִבְרֵאת מִזֶּה קְלִיפָּה גְדוֹלָה וְנוֹרָאָה וּמַלְאַךְ רָע.

 

מקום סכנה

אָדַם שֶׁצָּרִיךְ לָלֶכֶת לְאֵיזֶה מָקוֹם וְיָכוֹל לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ נְקִיָּה מִמָּרְאוֹת אֲסוּרוֹת, וְלֹא הִתְחַשֵּׁב,  וְהָלַך בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת,  נִקְרָא רָשָׁע, מִכֵּיוָן שֶׁיֶּשׁ דֶרֶךְ אַחֶרֶת, אָז לָמָה נִכְנַסְתַּ בִּמקוֹם סַכָּנָה, מָקוֹם שֶׁאֶפְשָׁר לְהַגִּיעַ להִרְהוּר? וְכֵן מִלְּבָד שֶׁעוֹבֵר עַל כַּמָהּ לַאוִין מִן הַתּוֹרָה, מֵבִיא עָצְמוֹ לכָל מִינֵי רָעוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, כִּי העַיִן רוֹאָה וְהַלֵּב חוֹמֵד, אֲבָל מִי שֶׁאֵין לוֹ אֶלָא רַק זֶה הַדֶּרֶךְ, מְחֻיָּב מִדִּין תּוֹרָה לְהַעֲצִים עֵינָיו.

 

הלכות קדושה

* כָּל סוּגֵי אֲסֵיפוֹת, אַף אִם הֵן לְצֹרֶךְ מִצְוָה, אָסוּר שֶׁיִּהְיוּ אֲנָשִׁים וְנָשִׁים יַחַד לְלֹא הַפְרָדָּה.

 

* הִזְהִירוּ רַבּוֹתֵינוּ, שֶׁאָסוּר לַעֲרוֹךְ חֲתֻנָּה מְעוֹרֶבֶת לְלֹא מְחִיצָה. וּבִּסְעוּדָה כָּזֹאת אִי אֶפְשָׁר לְבָרֵךְ בְּ"שֶׁבַע בְּרַכוֹת" שֶׁלְּאַחַר הַסְעֻדָּה אֶת הַבְּרָכָה "שֶׁהַשִּׂמְחָה בּמְעוֹנוֹ", שֶׁאֵין שִֹמְחָה לִפְנֵי ה' בְּמָקוֹם שֶׁיֶּשׁ הִרְהוּרי עֲבֵירָה.

 

* בַּחַתוּנוֹת שֶׁיֶּשׁ שָׁם תַּעֲרוֹבוֹת וְרוֹקְדִים בְּתַעֲרוֹבֶת, אֵין שׁוּם הֵתֵּר לֵילֵךְ לְשָׁם וּלְשַׂמְחָם. (בְּמִקְרִים מְיוּחַדִים, יִשְׁאָל שְׁאֵלַת חָכָם.)

 

*לֹא יְהַלֵּךְ אָדָם אַחֲרי אִשָּׁה בַּדֶּרֶךְ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יַגִּיעַ לִידֵי הִרְהוּר.

 

* אִם יוֹדֵע שֶבְּשִׂמְחַת חַתָן לֹא יָכוֹל לְהִמָנַע מֵהִרְהוּרֵי עֲבֵרָה אוֹ הִסְתָכְּלוּת בַּנָּשִׁים, לֹא יֵלֵך לְשָׁם.

וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ ז"ל "הִרְהוּרֵי עֲבֵירָה קָשִׁים מֵעֲבֵירָה". הַמְהַרְהֵר בַּעֲבֵירָה, קָשֶׁה לּוֹ הַתִּקּוּן יוֹתֵר מֵעֶצֶם הָעֲבֵירָה.

 

טביעת עין טהורה

בִּירוּשָׁלָיִם הָיוּ מַרְבִּים לְסַפֵּר עַל כֹּחוֹ שֶׁל הַצַּדִיק הַקָּדוֹשׁ רַבִּי זוּנְדֶל סַלַנְט זצ"ל שֶׁיָּדַע לְהַכִּיר עַל כְּלִי שֶׁנִּקְנֶה מִן הַנוֹכְרִים אִם נִטְבַּל אוֹ לֹא, וְכַּאֲשֶׁר נִשְׁאַל עַל טִיבָהּ שֶׁל רְאִיָּה זוֹ, עָנָה בְּפַשְׁטוּת כִּי כָּל הַנִזְהָר מֵרְאִיָּה אֲסוּרָה יָכוֹל לְהַשִּׂיג זֹאת בְּקַלּוּת.

 

צל של חשש

הָרָב הַגָּאוֹן רַבִּי שִׁמְעוֹן יְהוּדָה הַכֹּהֵן שְׁקָאפ זצ"ל, כְּשֶׁהָיָה הוֹלֵךְ עִם רַבּוֹ בַּקַּיִץ, לֹא הָיָה מֵרִים רֹאשׁוֹ שֶׁמָּא יִרְאֶה פְּרִיצוּת. וְכָל פַּעַם שֶׁרָאָה צֵל, הָיָה מְחַכֶּה עַד שֶׁיַּעֲבֹר, שֶׁמָּא זֹאת אִשָּׁה…

 

עונש הפוגם עיניו

מוּבָא בְּסֵפֶר חֲרֵדִים כִּי הַפּוֹגֶם עֵינָיו נִתְגַלְגֵל בְּעוֹף הַנִּקְרָא "רָאָה", אַשֶׁר מוֹלִיד יְלָדָיו בְּכֹחַ הָרְאִיָּה שֶׁמַבִּיט  בָּהֶם.  וְכָתְבוּ הַסִּפְרֵי יְרֵאִים שֶׁעִנְיָן הַגִּלְגּוּל בְּדָבָר טָמֵא, חָס וְשָׁלוֹם, יוֹתֵר קָשֶׁה מִשְׂרֵיפַת גֵּיהִנֹּם, כִּי גִּלְגּוּל בִּבְהֵמָה זוֹכֶרֶת הַנֶּפֶשׁ שֶׁהָיְתָה מְגוּלְגֶלֶת בְּאָדָם קוֹדֵם, וכָל גְדוּלָתָה וְתַעֲנוּגֶיהַּ, וְאֵיךְ עַכְשָׁיו נִשְׁפְּלָה לְהֵאָסֵר בְּיַחַד עִם נֶפֶשׁ הַטְּמֵאָה שֶׁל זֶה הָעוֹף הַטָּמֵא. וכָל זֶה ע"י פְּגָם הָעֵינַיִם.

 

שמירה והשגחה מיוחדת נודעת

להם לשומרי עיניהם

סגולה להינצל מעבירה

מוּבָא בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ "דֶרֶךְ פִּיקוּדֶךָ" שֶׁאִם הָאָדָם בָּא, חָס וְשָׁלוֹם, לִידֵי אֵיזֶה נִסָּיוֹן וּמִתְפַּחֵד שֶׁלֹּא יוּכָל לַעֲמוֹד בּוֹ, חָס וְשָׁלוֹם, אָז תֵּכֶף וּמִיַּד יִנְדוֹר סְכוּם גָדוֹל לִצְדָקָה, וְזוֹ הַצְּדָקָה, בְּעֶזְרַת ה', תְסַיֵעַ לוֹ לְהִנָּצֵל מֵעֲבֵרָה, וְזֶה שַׁיָּךְ בְכָל הַנִסְיוֹנוֹת, וּבִּפְרָט בַּנִיסָיוֹן הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא שֶׁל פְּגָם הַבְּרִית.

 

האור הגנוז

כְּשֶׁבָּאוּ לִשְׁאוֹל אֶת הַבַּעַל שֶׁם טוֹב  אוֹדוֹת  אִישׁ שֶׁנִּמְצָא בַּמֶרְחַקִים, פָּתַח חֻמָּשׁ אוֹ זוֹהַר וְהִסְתַּכֵּל בּוֹ, וְאַחַר כָּךְ הֵשִׁיב לְשׁוֹאֲלוֹ תְּשׁוּבָה. שְׁאַלוּהוּ תַּלְמִידָיו: "מָה עִנְיָן פְּתִיחַת הַסֵּפֶר?"

אָמַר: "מוּבָא בַּמִדְרַשׁ כִּי הָאוֹר שֶׁנִּבְרָא בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית הָיָה אָדָם מִסְתַּכֵּל בּוֹ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, וְכֵיוָן שֶׁרָאָה הַקב"ה שֶׁיַעַמְדוּ רְשָׁעִים, עָמַד וּגְנַזוֹ בָּעוֹלָם הַזֵה, מֵעֵינֵיהֶם הָגַשְׁמִיִים שֶׁל בְּנֵי אָדַם. וְהֵיכָן גְנַזוֹ? בְּתוֹרָתוֹ הַקְדוֹשָׁה. וְאִם אָדַם מְזַכֵּךְ רְאוּת עֵינָיו, אָז אִם מִסְתַּכֵּל בַּתּוֹרָה מִתְגַּלֶּה אֶלָיו זֶה הָאוֹר, וְיָכוֹל לְהַבִּיט בּוֹ גַם עַכְשָׁיו מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ". 

 

אשרי אדם מפחד תמיד

מַעֲשֶֹה שֶׁנִיגַשׁ בָּחוּר מֵהַיְשִׁיבָה לְהַגָאוֹן הַצַּדִיק רַבִּי אֵלִיָּהוּ לָאפְּיָאן וּבִּקֵשׁ רְשׁוּת לִנְסֹעַ לַחֲתֻנָּה אֵצֶל קְרוֹבוֹ בְּעִיר אַחֶרֶת. הָרָב שְׁאָלוֹ: "הָאִם יוֹדֵע אַתָּה שֶׁלֹּא תִהְיֶה שָׁם פְּרִיצוּת?"

הַבָּחוּר הִתְחִיל לְגַמְגֵּם וְתֵרֶץ אֶת עַצְמוֹ בְּאָמְרוֹ:"אֲבָל אֲבִי וְאִמִּי וַאֲנִי נֵשֵׁב בְּשֻׁלְחָן מְיוּחָד וכו'."

וַיַּעַן הָרָב לַבָּחוּר: "שְׁמַע נָא, אֲנִי כְּבָר אַחֲרֵי שְׁמוֹנִים שָׁנָה, וְעַיִן אַחַת שֶׁלִּי עִיוֶרֶת, וְאַף עַל פִּי כֵן, כְּשֶׁאֲנִי עוֹבֵר בָּרְחוֹב, אֲנִי מִתְמַלֵּא פַּחַד שֶׁמָּא אֶכָּשֵׁל, חָס וְשָׁלוֹם, בְּהִסְתַכְּלוּת בְּעֲרָיוֹת, וְאָתָּה בָּחוּר צָעִיר עִם שְׁתֵּי עֵינֵי בָּשָׂר, אַתָּה אוֹמֵר לִי כִּי לֹּא יַזִּיק לְךָ?"

 

עיקר הזכיה  לגן עדן – שמירת עיניו

בְּהִסְתַּלֵּק אָדָם מִן הָעוֹלָם נוֹתְנִים עָלָיו חֶרֶס עַל עֵינָיו, לִרְמֹז, כִּי הַכֹּל רַק בִּשְׁבִיל עֵינָיו, חֶרֶס אוֹתִיוֹת חֶסֶר, לִרְמֹז לוֹ, כִּי כָּל מָה שֶׁחִיסֵר בְּעוֹלָמוֹ הוּא מִסִיבַּת הָעָיִן, כִּי בּוֹ תָּלוּי הַכּל.

 

תפילה

לְהִתְפַּלֵּל יוֹם יוֹם בְּתַּחֲנוּנִים בְּ"שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה" אוֹ בְּ"הֲשִׁיבֵנוּ"  שֶׁיַצִּילֵהוּ ה' מֵחֵטְא הָרְאִיָּה  וִיְחַזְּקֵהוּ לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ. וּתְפִלָּה עַל בַּקָּשָׁה כָּזוֹ נַעֲנֵית בִּמְהִירוּת לְלֹא בְּדִיקוֹת וַחֲקִירוֹת אִם רָאוּי לְכָךְ הָאָדָם אוֹ לֹא. כַּיָּדוּעַ מִסֵּפֶר חֲסִידִים, שֶׁכְּשֶׁהָאָדָם מְבַקֶּשׁ עַל עִנְיְנֵי יִרְאַת שָׁמַיִם נַעֲנָה, וְעוֹשֶׂה נַחַת רוּחַ לְיוֹצְרוֹ בְּבַקָּשָׁה כָּזוֹ, וְאֵין בּוֹדְקִין אַחֲרָיו אֶלָא עוֹנִים לּוֹ, אֲבָל, כַּמוּבָן, תְפִלָּה מֵעֹמֶק הַלֵּב.

 

הנהגה טובה

כָּתְבוּ בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁמִכְּלַל הַנְהַגַת הָאָדָם שֶׁצָּרִיךְ לְהַקְּפִיד בְּיוֹתֶר בְּמָקוֹם שֶׁרַבּוּ הַמִּכְשׁוֹלִים. הָרְחֹבוֹת וְהָאוֹטוֹבּוּסִים מְלֵאִים דִּבְרֵי תּוֹעֵבָה וְלָכֵן מַה מְאוֹד נָכוֹן לְכָל מִי שֶׁיִּרְאַת שָׁמַיִם נוֹגַעַת לְלִבּוֹ שֶׁיַּחֲזֹר עַל מִשְׁנָיוֹת אוֹ גְּמָרָא בְּעַל פֶה בְּלֶכְתּוֹ בַּדֶּרֶךְ, וִיקַיֵּם בָּזֶה מִצְוַת וּבְלֶכְתְּךָ בַּדֶרֶךְ, ובִפְרָט בִּנְסִיעוֹת שֶׁיִּקַּח עִמוֹ סֵפֶר וְיִסְתַּכֵּל וְיֶהְגֶּה בּוֹ, וְעַל יְדֵי זֶה יִמְנַע עַצְמוֹ מֵהַרְבֵּה מִכְשׁוֹלִים.

 

 

הקדושה

   אִי אֶפְשַׁר לִהְיוֹת לָאָדָם שוּם הִתְעָלוּת

  אֲמִתִּית בַּעֲבוֹדַתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְכֵן שׁוּם

    הַרְגַּשַׁת נוֹעַם קְדוּשַׁת הַשַּׁבָּת וּשְׁאָר מִצְוֹת,

    אֶלָּא עַל יְדֵי הִתְנַהֲגוּתוֹ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

 

התנהגות בקדושה

בְּלֶכְתּוֹ לִישׁוֹן, יָרְגִיל עַצְמוֹ לִקְרֹא קְרִיאַת שְׁמָע שֶׁעַל הַמִּטָּה וּלְקַבֵּל עָלָיו עוֹל מַלְכוּת שָׁמָיִם. וּכְשֶׁרוֹאֶה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהֵרָדֵם, יְשַׁנֵּן לְעַצְמוֹ מִשְׁנָיוֹת, אוֹ שֶׁיַּחֲזֹר עַל פָּרָשַׁת קְרִיאַת שְׁמָע כַּמָה פְּעָמִים עַד שׁיֵרָדֵם, וְיִזָּהֵר לְהַקְפִיד שֶׁיִּהְיוּ יָדָיו תָמִיד מִחוּץ לשְׂמִיכָה. וּבְקוּמוֹ בַּבֹּקֶר, מִיָּד יֹאמַר: "מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶך חָי וְקַיָּם שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ", וְיִטֹּל יָדָיו מִיָּד, וִיסַלֵּק אֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה, וִיקָּדֵשׁ מַחֲשַׁבְתּוֹ, וְיָקוּם בִּזְרִיזוּת לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. (בני ישראל) 

 

גַם כְּשֶׁנִכְנָס לְבֵית הַכִּסֵּא צָרִיךְ לְהַקְפִּיד שֶׁיִּהְיֶה מְכֻסֶּה סְבִיבָיו בִּצְנִיעוּת גְדוֹלָה וְלֹא יְגַלֶּה אֶלָא אֶת הַמּוּכְרַח. וְכֵן יִתְקָלֵח בִּצְנִיעוּת כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לִקְדֻשָּׁה.

 

זכות יוסף הצדיק

יוֹסֵף הַצַּדִיק שָׁמַר בְּרִית קוֹדֶשׁ, בִּזְכוּתָה זַכָה לִמְלוּכָה, בִּזְכוּתוֹ שָׁמְרוּ כָּל יִשְׂרָאֵל אֶת בְּרִיתַם וְנִגְאֲלוּ. ובִּזְכוּת שׁוֹמְרֵי הַבְּרִית יוֹרְדוֹת כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת.

 

שומר ברית

בִּשְׁעַת בְּרִית מִילָה אוֹמְרִים: "אֶל חָי חֶלְקֵנוּ"ּ. שׁוֹמֵר הַבְּרִית נִקְרָא "חָי". וְלָכֵן בִּשְּׂרוּ הַשְּׁבָטִים אֶת אָבִינוּ יַעֲקֹב: "עוֹד יוֹסֵף חָי" שֶׁהוּא בִּשְׁלֵמוּת הַבְּרִית.

 

חינוך הילד 

יֵשׁ לְלַמֵּד יְלָדִים שֶׁאֵין זֶה יָפֶה לָגַעַת בְּאֵיבָרִים מְסוּיָמִים בַּגּוּף וּלְחַנְכַם שֶׁיִּשְׁנוּ עָל צַד שׂמֹאל.(נתיב החינוך)

 

הַמֵּסִית הָעִקָּרִי לַעָווֹן הַחֲמוּר שֶׁל פְּגָם הַבְּרִית הֵם הַסְפָרִים  הָאֲסוּרִים וְהַתְמוּנוֹת הַאֲסוּרוֹת עָל כָּל פִּנָּה וּרְחוֹב וְהַרְבֵּה סִיעָתָא דִשְׁמַיָּא צָרִיךְ כָּל אֶחָד כְּדֵי לִמְחוֹק הָרוֹשֵׁם הָרָע מִלִבּוֹ. (נתיב החינוך)

 

פְּגָם חַטְּאוֹת נְעוּרִים הּוּא הַגּוֹרֵם הַגָּדוֹל לְאֲרִיכוּת הַגָלוּת וְצָרוֹת יִשְׂרָאֵל וכְמַאֲמָר חָזָ"ל כָּל מָקוֹם שֶׁאַתָּה מוֹצֵא ג"ע וע"ז אַנְדְּרָלָמוּסְיָה בָּאָה לעוֹלָם.

 

טבילת מקוה – מתיקוני נפשו של אדם

עִנְיָן טָהֳרַת הַמִּקְוֶה הוּא מְעִיקָרֵי תִּקּוּנֵי הַנֶּפֶשׁ וְיֵשׁ בְּכָֹחַ קְדֻשָּׁתָהּ לְהַמְשִׁיךְ קְדוּשָׁה גְדוֹלָה

עַל הָאָדָם.  כְּשֶׁאַתָּה הוֹלֵךְ לַמִּקְוֶה אַתָה הוֹלֵךְ לְגָרֵשׁ חֵלֶק הָרָע וּקְלִיפּוֹת לָאֲלָפִים וּרְבָבוֹת

הַמְסַבְּבִים אוֹתְךָ.

 

 

 

 

bottom of page