top of page

בס"ד

 

 תפילה לל"ג בעומר

מרבינו הבן איש חי זיע"א

 

אָנָּא ה׳ לְמַעַן אוֹתִיּוֹת הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ (אל"ף כ"ף דל"ת טי"ת מי"ם) שֶׁהוּא סוֹד חֲמִשָּׁה גְּבוּרוֹת דְגַדְלוּת שֶׁהֵם סוֹד הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הָרָמוּז בְּסוֹד הַכָּתוּב בִּטְחוּ בָּהּ׳ עֲדֵי עַד, אֲשֶׁר אוֹתִיּוֹתָיו אֵלּוּ בְּמִילוּאָם עוֹלִים מִסְפָּר שָׁלוֹם בְּרָכָה טוֹבָה חַיִּים חֵן חֶסֶד רַחֲמִים חֶדְוָה. תַּשְׁפִּיעַ לִי וְלִבְנֵי בֵּיתִי וּלְכָל יִשְׂרָאֵל שָׁלוֹם, בְּרָכָה טוֹבָה, חַיִּים, חֵן, חֶסֶד, רַחֲמִים, חֶדְוָה. עֲשֵׂה לְמַעַן אֲמִתָּךְ עֲשֵׂה לְמַעַן כְּבוֹדְךָ, עֲשֵׂה לְמַעַן דָּתְךָ, עֲשֵׂה לְמַעַן טוּבָךְ, עֲשֵׂה לְמַעַן מַלְכוּתְךָ.

 

וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה׳ אֱלֹקֵינוּ וֶאֱלֹקֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתַּעֲשֶׂה לְמַעַן רַחֲמֶיךָ וַחַסָדֶיךָ וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי עַקִיבָה בֶּן יוֹסֵף וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי יְהוּדָה בֶּן רַבִּי אִלְעָאי וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן שַׁמּוּעַ וּלְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ רַבִּי נֶחֶמְיָא, תְּרַחֲמֵנוּ וּתְחַיֵינוּ חַיִּים אֲרֻכִּים, חַיִּים שֶׁל שָׁלוֹם, חַיִּים שֶׁל טוֹבָה, חַיִּים שֶׁל בְּרָכָה, חַיִּים שֶׁל פַּרְנָסָה טוֹבָה, חַיִּים שֶׁל חִלּוּץ עֲצָמוֹת, חַיִּים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִרְאַת חֵטְא, חַיִּים שֶׁאֵין בָּהֶם בּוּשָׁה וּכְלִימָה, חַיִּים שֶׁל עֹשֶׁר וְכָבוֹד, חַיִּים שֶׁתְּהֵא בָּנוּ אַהֲבַת תּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם, חַיִּים שֶׁתְּמַלֵּא כָּל מִשְׁאָלוֹת לִבֵּנוּ לְטוֹבָה לַעֲבוֹדָתְךָ וּלְיִרְאָתֶךָ וְתִפְתַּח לָנוּ שֲׁעַרֵי אוֹרָה, שַׁעֲרֵי כַּלְכָּלָה, שַׁעֲרֵי דַּעַת, שַׁעֲרֵי טוֹבָה, שַׁעֲרֵי מָגֵן.

 

אָנָּא ה׳ הוֹשִׁיעָה נָא, אָנָּא ה׳ הַצְּלִיחָה נָא.
כִּי עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר.
דְּרָכֶיךָ ה׳ הוֹדִיעֵנִי אוֹרְחוֹתֶיךָ לַמְדֵנִי.
טוֹב ה׳ לַכּוֹל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו.
מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחוֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם.

 

אָנָּא ה׳ לְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ הַצַּדִּיק רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי אֲשֶׁר הָיָה בְּחִינַת יְסוֹד יוֹסֵף צַדִּיק ה׳ וְעוֹלֶה מִסְפָּר שְׁמוֹ כְּמִסְפָּר יְסוֹד יוֹסֵף צַדִּיק ה׳, יְתֻקַּן מָה שֶׁפָּגַמְנוּ בְּמִדַּת יְסוֹד צַדִּיק ה׳ וְכָל נִיצוֹצֵי הַקְּדֻשָּׁה אֲשֶׁר פִּזַּרְנוּ יִתְבָּרְרוּ וְיַעֲלוּ אֶל יְסוֹד יוֹסֵף צַדִּיק ה׳ וְיִמָּשֵׁךְ לָנוּ שֶׁפַע טוֹב וְחֵן וָחֶסֶד וְשָׁלוֹם מִן יְסוֹד יוֹסֵף צַדִּיק ה׳.

 

אָנָּא ה׳ לְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ הַצַּדִּיק רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי שֶׁעוֹלֶה מִסְפָּר שְׁמוֹ כְּמִסְפָּר עוֹלָם הַיְּצִירָה יְתֻקַּן מָה שֶׁפָּגַמְנוּ בְּעוֹלָם הַיְּצִירָה וְיִמָּשֵׁךְ לָנוּ שֶׁפַע טוֹבָה וּבְרָכָה וְשָׁלוֹם מִשָּׁם אֶל ה׳ הַמֵּאִיר בְּעוֹלָם הַיְּצִירָה וְיִהְיֶה לָנוּ כֹּחַ וְאֹמֶץ שֶׁתַּעֲלֶה נַפְשֵׁינוּ מִן עוֹלָם הָעֲשִׂיּה אֶל עוֹלָם הַיְּצִירָה וּמִשָּׁם אֶל ה׳ וְיָאֵר לָנוּ וַעֲשֵׂה עִמָּנוּ אוֹת לְטוֹבָה וְיִרְאוּ שׂוֹנְאֵינוּ וְיֵבוֹשׁוּ, יֶחֱזוּ אוֹיְבֵינוּ וְיִכָּלְמוּ כִּי אַתָּה ה׳ עֲזַרְתָּנוּ וְנִחַמְתָּנוּ.

 

אָנָּא ה׳ לְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ הַצַּדִּיק רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי שֶׁעוֹלֶה מִסְפָּר שְׁמוֹ כְּמִסְפָּר כִּסֵּא שְׁכִינָה יְתֻקַּן מָה שֶׁפָּגַמְנוּ בְּכִסֵּא שְׁכִינָה וּתְזַכֵּךְ וְתָאִיר נַפְשֵׁינוּ וְנִזְכֶּה לִהְיוֹת מָדוֹר וְכִסֵּא אֶל אוֹר שְׁכִינָה.

 

אָנָּא ה׳ לְמַעַן זְכוּת עַבְדְּךָ הַצַּדִּיק רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי שֶׁעוֹלֶה מִסְפָּר שְׁמוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְשִׁשָּׁה, יְתֻקַּן מָה שֶׁפָּגַמְנוּ בְּהִרְהוּרִים שֶׁעוֹלֶה מִסְפָּר אַרְבַּע מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְשִׁשָּׁה וְנִהְיֶה מוּצָלִּים מִן מַכּוֹת שֶׁהֵם מִסְפָּר אַרְבַּע מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְשִׁשָּׁה וִיתֻקְּנוּ וְיִזְדַכְּכוּ הַכְּלָיוֹת שֶׁלָּנוּ שֶׁהֵם מִסְפָּר אַרְבַּע מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְשִׁשָּׁה וְיִמָּשֵׁךְ לָנוּ מֵהֶם עֵצָה טוֹבָה וִישָׁרָה וּנְכוֹנָה תָּמִיד. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְּיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה׳ צוּרִי וְגוֹאֲלִי.

שיר לכבוד רשב"י

לאומרו בל"ג בעומר על סדר א"ב.

וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי

אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא, אַשְׁרֵי עַיִן רָאַתְהוּ

לֵב חָכָם יַשְׂכִּיל פִּיהוּ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

בָּרוּךְ הוּא מִפִּי עֶלְיוֹן, קָדוֹשׁ הוּא מֵהֵרָיוֹן

מְאוֹר גָּלִיל הָעֶלְיוֹן, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה, בְּדַת תּוֹרָה תְּמִימָה
מָלֵא מַדָּע וְחָכְמָה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

דָּרַשׁ כָּל תַּעֲלוּמוֹת, בְּעֹז וְתַעֲצוּמוֹת
עָלָה מַעֲלוֹת רָמוֹת, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

הֻחְבָּא בְּתוֹךְ מְעָרָה, מִפְּנֵי הַגְּזֵרָה
שָׁם לָמַד סִתְרֵי תוֹרָה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

וְשָׁם נִבְרָא מַעְיָן לוֹ, וְחָרוּב לְמַאֲכָלוֹ
מַה טוֹב חֶלְקוֹ וְחֶבְלוֹ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, דִּין רֵיכָא וּבַר רֵיכָא
זָכָה וְרַבִּים זִכָּה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

חִדֵּשׁ כַּמָּה הֲלָכוֹת, הֵן בְּמִשְׁנָה עֲרוּכוֹת
זֶה הַמַּרְגִּיז מַמְלָכוֹת, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

טִהֵר אֶת עִיר טְבֶרְיָה, עָשָׂה אוֹתָהּ נְקִיָּה
הוֹדוּ לוֹ מִן שְׁמַיָּא, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי : ואמרתם 

יָדַע כָּל הַנִּסְתָּרוֹת, דְּבָרָיו עוֹשִׂים פֵּרוֹת
בִּטֵּל כַּמָּה גְּזֵרוֹת, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

כָּל יָמָיו אֲשֶׁר חָיָה, אוֹת הַקֶּשֶׁת לֹא נִהְיָה
כִּי הוּא אוֹת עוֹלָם הָיָה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

לְכָל יִשְׂרָאֵל הֵאִיר, בְּסוֹד תּוֹרָה הַבָּהִיר
כְּאוֹר הַחַמָּה מַזְהִיר, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

מָקוֹם בָּחַר בִּשְׁמַיָּא, עִם הַנָּבִיא אֲחִיָּה
זֶה מִבְּנֵי עֲלִיָּה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

נֶחְמָד מְאֹד לְמַעְלָה, זָכָה לִיקָר וּגְדֻלָּה
כֶּתֶר עֶלְיוֹן לוֹ נִגְלָה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

סִינַי סִינַי לוֹ נִקְרָא, אֲרִי שֶׁבַּחֲבוּרָה
מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

עָשָׂה שִׁבְעִים תִּקּוּנִים, יְקָרִים מִפְּנִינִים
בָּם תִּקֵּן הָעֶלְיוֹנִים, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

פָּתַח פִּיהוּ בְחָכְמָה, הוֹצִיא אוֹר תַּעֲלוּמָה
תִּקֵּן זָהֳרֵי חַמָּה, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם גִּלָּה מִדְרַשׁ הַנֶּעֱלָם
יָכוֹל לִפְטוֹר הָעוֹלָם אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

קוֹלוֹ זִמֵּר עָרִיצִים, וְהִכְרִית אֶת כָּל הַקּוֹצִים
וְהִצִּיל הַלְּחוּצִים, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

רָאָה פָנָיו מְאִירִים, בְּשִׁבְתּוֹ עִם חֲבֵרִים
עֵת גִּלָּה סוֹד נִסְתָּרִים, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

שָׁלוֹם רַב עַל מִשְׁכָּבוֹ, מַה טּוֹב חֶלְקוֹ וְטוּבוֹ
דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי: ואמרתם

תּוֹרָתוֹ מָגֵן לָנוּ, הִיא מְאִירַת עֵינֵינוּ
הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי": ואמרתם

 

מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א באתר דורש ציון

שאלה - 80000

לכבוד הרב הגאון, 
האם יום ל"ג לעומר הוא יום פטירת רבי שמעון בר יוחאי ?

ומדוע הוא נקבע ליום שמחה ?

 

תשובה

שאלה נכבדה שאלת, גם עתה ראיתי כי זכית לשאול השאלה שמספרה שמונה רבבות, ואני חייב תודה לבוראינו שהחיינו וקיימנו והגיענו ליום הזה להגיע למנין שמונה רבבות, כי הוא מרמז לעולם העליון שהוא מעל הטבע כנודע. 

מי יכול לתאר את גודל ועוצם אישיותו וקדושת נשמתו הטהורה של עטרת ישראל הוא רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, עליו קבע המקובל הנורא רבנו שמעון לביא ז"ל את הפיוט בר יוחאי על סדר עשר ספירות ממעלה למטה, וכתב "נעשה אדם נאמר בעבורך" . היינו שרשב"י בסבלו ובתורתו תיקן חטאו של אדם הראשון, והוריד לנו תורת הסוד הקבלה וחכמת הנסתר לעולמינו. 

בחיבורו זה השתתפו שרפי מעלה עם כל המלאכים, ואתם נשמות הצדיקים שבגן עדן, ובראשם אדם הראשון, האבות הקדושים, משה רעיא מהימנא , אליהו הנביא זכור לטוב, וכל פמליה של מעלה, והשם יתברך משתבח בו כל יום, על אשר גילה אור עצום בעולם וחידושים שמשפיעים על כל מהלך חיינו והבנתינו בתורה הקדושה. 

הוא האיש מרעיש הארץ מרגיז ממלכות, שסלל דרך להציץ בצפונות התורה , בסודות הבריאה, במהות האדם, בשכר ובעונש, בתיקון הגדול הנעשה על ידינו מכאן עד רום המעלות, ובעקבותיו באו שני ענקים שפירשו את תורתו, הלא הם רבנו האריז"ל ורבנו הרש"ש זכותם תגן עלינו, שקבעו מסמרות באורח חיינו יום יום לאורו של רשב"י עליו השלום. 

הנה אין לנו שום מקור מוסמך שכתב כי יום ל״ג לעומר הוא יום פטירתו של רשב״י עליו השלום , וכבר דיברו בזה גדולי הדורות ולא מצאו לכך אסמכתא , ועיקר השמחה ביום זה הוא משום שבו פסקה המגיפה של פטירת תלמידי רבי עקיבא עליו השלום , וסמך את חמשת תלמידיו היקרים הלא הם רבי מאיר , רבי יהודה , רבי שמעון , רבי נחמיה ורבי אלעזר בן שמוע . 

וכן הוא במסכת יבמות סב ,ב . כי ביום זה פסקו למות וסמך בו את רשב"י וחביריו, וכן כתב רבנו האריז"ל בשער הכוונות דף פ"ז עמוד א. וכן כתב מרן הבית יוסף אורח חיים סימן תצג בשם רבנו יהושע אבן שועייב תלמיד הרשב"א ז"ל ורבנו דוד אבודרהם. ולא הזכירו מאומה שהוא יום פטירתו. 

גם הגאון החיד"א בספריו ברכי יוסף תצ"ד , ד . ושיורי ברכה תצ"ג, כתב שאין לסמוך על השמועה שנכתבה בספר פרי עץ חיים שזה יום פטירתו. וכן מוכח בדברי רבנו יוסף חיים ז"ל בספריו דעת ותבונה דף ד , א. בשו"ת רב פעלים חלק א, אורח חיים סימן יא. לשון חכמים חלק א סימן נ"ז. הילולא רבה ועוד, שאין לסמוך על הכתוב שם שהוא יום פטירתו. 

והגאון הפרי חדש אורח חיים תצ"ג , ב . כתב שהוא יום שמחה על כך שלא מתו אלו התלמידים החמשה. ונסמכו ביום זה. וכן כתב החיד"א בספרו טוב עין יח, פו . ובמראית העין ליקוטים ז, ח. וכן הוא בארץ חיים סתהון תצ"ג. 

ומה שנהגו לעלות למירון בימים אלה, מקורו במנהג מרן הבית יוסף, רבנו האריז"ל וחכמי צפת לעלות עשרה ימים קודם חג השבועות למירון ולשבת שם שבוע או יותר ולעסוק בתורה מחוץ לביתם ומקומם כדי להכין עצמם ליום חג השבועות הוא מתן תורה. כמו שנזכר בספר מצרף לחכמה דף מ"ו. ובספר עמק המלך תלמיד האריז"ל בהקדמתו פרק ו. ובהקדמת ספר חרדים בן דורם. 

גם ביום זה יצא רבי שמעון מהמערה אחר היותו נטמן בתוכה במשך שלש עשרה שנה , וכפי שכתב הרב ערוך השלחן אורח חיים סימן תצ"ג. והמהרש"א ז"ל במסכת מועד קטן כח, א. כתב כי ביום זה עברו שני שליש מימי ספירת העומר והוא יום טוב. 

והגאון החתם סופר שו"ת יורה דעה סימן רל"ג כתב כי ביום זה ירד מן לישראל, כי בט"ו באייר באו מדבר סין , וילונו שלשה ימים, וי"ח באייר ירד המן לישראל . ועיין עוד בשו"ת דברי מלכיאל חלק ג סימן כ"ג, ויפה ללב חלק ב, סימן תצ"ג , ב. וכתר שם טוב חלק ג עמוד שע"ד. 

וכנזכר כל זה באורך בשו"ת מבשרת ציון בס"ד חלק א, אורח חיים סימן מ"ב. וזכות מורנו הרב שמעון בר יוחאי תגן עלינו ועליכם ועל כל ישראל, ובזכות תורתו הקדושה יחיש השם יתברך לגאלינו גאולת עולמים בקרוב.ובפרט שמאת השם היתה זאת לסיים מעגל של שמונה רבבות ביום חג כפול זה שהרבה מתורתו ודבריו של הרשב"י מצוטטים באתר קדוש זה. 

המצפה לישועת השם יתברך בכל יום, בן ציון מוצפי.

 

 

 

 

שאלה - 94969

לכבוד הרב שלום וברכה.בערב לג בעומר איזה קטע מהזוהר עדיף לקרוא.ובאיזה חומש זה נמצא.ומה העיניין דווקא בקטע הזה ? והאם מובא בדברי חז"ל שיש עיניין לעשות מדורה? מה המקור ?

 

תשובה

לא מדורות ולא תפוחי אדמה, לימוד תורה, תשיג את הספר הילולא רבה, בו יש לקט דברי תורה מרבי שמעון בר יוחאי המפוזרים בכל התלמוד והזוהר.

 

 

שאלה - 80284

לכבוד הרב שלום רב 
עוד מעט לג בעומר ארצה שרב יגיד לי מה להתפלל ביום עצמו וזה יקרב לי את זיווגי אני בת 25 תודה רבה לרב שמקדיש מזמנו לעמ"י

 

תשובה

תלמדי ספר תהלים כולו בהתלהבות ובהשתפכות הנפש .

 

 

שאלה - 80275

לכבוד הרב שלום רב 
האם בלג בעומר מתי שעושים מדורות מותר לשמוע שירים ? ואם לא אז ממתי מותר ?

 

תשובה

בליל ל״ג לעומר נוהגים להתאסף בבתי הכנסת ללמוד תורה בשם רבי שמעון בר יוחאי ולהדליק שם נרות ולא מדורות המזהמות את האויר וחונקות את הזקנים הנשים והתינוקות . 
שירים בפה לכבוד רבי שמעון מותר ומצוה לשיר . ולא בלי נגינה .

 

 

שאלה - 80196

לכבוד הרב שלום רב 
בלג בעומר מה עדיף הכי טוב לעשות שנוכל להרגיש את קדושת הרשב״י עליו השלום ?

 

תשובה

להתאסף בכולל או בבית הכנסת וללמוד את ספר הילולא רבה כולו בצוותא עם רב ופירושיהם . ואחר כך לומר את התפלה הנפלאה המודפסת שם . ובבית הכנסת אפשר להדליק נר לכבודו .

 

 

שאלה - 95055

לכבוד הרב:האם אבותינו נהגו להדליק מדורה אפילו קטנה לרבי שמעון בערב ל"ג בעומר והאם צריך להדליק ומאיפה בא מנהג זה?

 

תשובה

מנהג ישיבת בית אל בירושלים, נזכר במנהגי בית אל ובספר שיח יצחק להמקובל רבנו אליהו מאני ז״ל וכן בכתבי מור אבי ז״ל 
להדליק נרות א, לרבי שמעון ורבי אלעזר בנו. 
לאדם הראשון ולשלשת האבות הקדושים ולרחל אמנו. 
לרבי עקיבא ותלמידיו רבי מאיר, רבי יהודה, רבי נחמיה, רבי אלעזר בן שמוע. 
נרות בלבד ולא מדורות המקלקלות את האויר הצח והזך.

 

 

 

bottom of page